Graduate School of Life Sciences – introductietekst en publicatie bij de virtuele tentoonstelling I Art my Science.
Open Projecten – redactie projectplan Creative Coding Utrecht.
Stedelijk Museum Breda – redactie en samenstelling zaalteksten, tekstbordjes en publicatie bij de tentoonstelling Dongen Revisited – een actuele terugblik.
Mentink & Roest – catalogus- en flyerbeschrijvingen van antieke uurwerken.
Stedelijk Museum Breda – schrijven, redactie en samenstelling zaalteksten en publicatie t.b.v. de tentoonstelling Clemens Merkelbach. Verstilling en verandering.
Voorbeeld zaaltekst, A-tekst:
Clemens Merkelbach van Enkhuizen
Verstilling en verandering
‘Ik kijk naar mijn omgeving en leg deze van alle kanten vast. Kijken, kijken, kijken. En dan een schilderij maken. Dat is me dierbaar.’
Clemens Merkelbach van Enkhuizen (Roosendaal 1937) schenkt zijn Bredase oeuvre aan Stedelijk Museum Breda. Een zeldzaam artistiek archief van de stad en het omliggende landschap in de jaren 50 en 60. De schenking vormt aanleiding voor een eerbetoon aan de kunstenaar.
Clemens werkt vanuit eigen bewogenheid. Hij verbeeldt zijn omgeving op veelzijdige wijze in verschillende technieken. Soms rustig en beheerst, dan bijna driftig en vol gevoel. Waar tijdgenoten de abstractie opzochten, bleef Clemens trouw aan het figuratieve. In zijn werk hebben het impressionisme en expressionisme niets aan actualiteit verloren. Het is tijd voor herwaardering van naoorlogse figuratieve oeuvres zoals deze.
Clemens is een intuïtieve kunstenaar. Hij zag schoonheid in 19de-eeuwse neogotische kerken, waarvan de waarde pas veel later algemeen is erkend. Hij tekende de Bredase Barbarakathedraal en Maria Hemelvaartkerk voor hun afbraak en tijdens hun sloop. Zo ‘redde’ hij deze kerken op papier.
De tentoonstelling neemt je mee in de herinneringen van de maker, tijdens de eerste artistieke jaren in Breda. Hier legde hij de basis voor zijn latere werk, gemaakt na de verhuizing naar Amsterdam.